Tuesday, April 27, 2010

Exco-Exco SMSA 09/10 ku Yang Tercinta :)

Assalamualaikum Wbt





SMSA...SMSA...SMSA...
Apakah bende itu
adakah Saufi Macho SAngat hehe..
Mestilah la bukan...


SMSA atau nama popularnye Sheffield Malaysian Society Association  merupakan sebuah badan pelajar yang mewakali pelajar Malaysia Sheffield bagi University of Sheffield. Kira kalau kat Malaysia tu, orang panggil MPP kot..takpun Pengawas huhu..


Teringatku ketika aku dilantik sebagai Vice president, pada mulanya namaku dicalon oleh seorang seniorku yang sangat baik denganku, tetapi aku menolak..kerana aku rasa aku tidak sesuai memegang jawatan tersebut, dan bukanlah aku orang yang layak untuk jawatan sebesar itu. Tapi kali kedua emcee tanya padaku adakah aku betul-betul ingin menolak dari pencalonan, maka aku menarik balik kembali kenyataanku yang pertama , jadi aku bertanding tu pun lepas kene basuh dengan senior-senior  adoi..


Seingatku..sewaktu itu ada 3 pencalonan, 2 wanita dan 1 jejaka yang macho dan bergaya..haha..undian pertama menunjukkan jejaka tersebut mendapat undian tertinggi tapi sama banyak dengan seorang dari 2 wanita orang tu lah..jadi terpaksa buat undian kedua, pada kali ini pencalonan antara seorang jejaka dan seorang wanita..pertarungan antara kaum adam dan hawa ceewah..dann.....erm..paham-paham jelah kan..kalau macho ni semua jadi haha..(pelah aku merepek ni..) takdelah..aku dipilih untuk menjawat jawatan yang pada mulanya aku tidak terpikir pun untuk mencalonkan diri. Tapi tulah bukan semua yang kita rasa tidak baik untuk kita itu adalah buruk sentiasa..pasti akan ada kebaikan di dalamnya.


Aku seorang yang paling tak suka meeting..boring tul..sebab tu sejak dari sekolah lagi..aku tidak pernah memegang jawatan perwakilan pelajar ni..boring..boring... Tapi sewaktu masuk UKM, hurm..ada seorang senior ni bagi plak jawatan Pengerusi Kelab.... kelab Islamik ..padahal berapa banyak da..pelajar agama kat situ..aku ni pelajar kejuruteraan..and macam bese gak lah..aku nak tolak..banyak kali aku jumpe die..tapi die buat bodoh je..mentang2 la aku baru masuk UKM waktu tu..tak tau nak cakap pe dah..aku pun jadilah walaupun mula-mula tak ikhlas..(pengakuan jujur). Tapi tulah ayat yang sama seperti di atas .., bukan semua yang kita rasa tidak baik untuk kita itu adalah buruk sentiasa..pasti akan ada kebaikan di dalamnya..


Berbalik kepada perletakkan jawatanku sebagai vice president SMSA ni..dilakukan pada 25/4 baru-baru ni, dalam hati rasa bestnye nak letak jawatan ni..tapi dalam masa yang sama, rasa sedih plak..bukan sebab takde kuasa dah..tapi sebab rasa sayang. Sayang sebab banyak pengalaman yang ditimba selama menjadi vice president ni. Untuk pengetahuan semua, president dan vice president menjadi perantara antara union (badan pelajar university) dan pelajar malaysia, which means banyaklah meeting dengan dorang..so dah kenal la..banyak belajar cara dorg berorganisasi,selain itu, aku dah banyak buat aktivity  smsa dengan exco-exco smsa yang lain, sangat2 best..cukup banyak pengalaman, pengalaman suka duka, pengalaman malu lagi la banyak..beselah kalo tak malu..mcm mana nak maju huhu..


Rasa sekejap je, setahun sudah berlalu, aku menjadi pilu namun itu bukanlah segalanya..hidup mest diteruskan. Betul-betul bersyukur kerana aku mengenali semua committee..macam-macam ragam dengan dorang ni..ada yang lawak, yang serius, yang cun, yang macho, yang garang, yang pelakon, yang suka nangis dan macam-macam lagi la..tp best, semua ni adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Ini adalah salah satu kenangan terindah bagiku semasa musafirnya aku di bumi UK. Aku rasa bersyukur, kepulanganku ke Malaysia nanti bukanlah membawa ilmu kejuruteraan semata-mata, tetapi membawa sebuah memori indah, membawa sebuah ukhwah yang erat dan sebagainya. Memang susah pada mulanya, tapi selepas berakhirnya segalanya, aku merasa begitu puas kerana telah berjaya menjalankan tugasku dengan sehabis baik.






Kepada Mr President , merangkap sahabat baikku dari Matrik (roomate) bersama-sama denganku sehingga kini, and sekarang pun selalu tidur bilik aku sebab nak bangun subuh berjemaah huhu..timecih banyak-banyak kerana banyak bagiku kekuatan, banyak bagi tunjuk ajar, dan banyak menolong aku huhu..Joe ni banyak pengalaman sebagai ketua, sebab tulah dari dulu lagi aku cakap kat die..campak la die kat mana2 pun die akan jadi ketua, kalo kene campak dalam hutan akan jadi tarzan sebab tarzan ketua beruk haha..men2 joe huhu..






Qilot sebagai setiusaha, aku selesa bekerja dengannya, tu pasal tak kesah lah dia banyak minta aku tolong, aku akan tolong sebab die buat kerje yang betul-betul efficient. Jarang nampak dia senyum, tapi sebenarnye die ni lawak orangnye hehe..






Zaty, sebagai naib setiausaha yang juga merupakan penulis minit meeting mesyuarat. Dia ni kawan sekelas dari Malaysia dan sampailah sekarang masih sama kelas yelah kami sama course hehe..orang kata bila dia masuk dalam exco smsa barulah semangat skit..hurm betul ke? kenapa tu? tepuk dada tanya diri sendiri la..






Farah sebagai bendahari, hurm..dia ni memang la buat kerja sangat100x bagus, banyak masalah account SMSA telah berjaya diselesaikan. Mula-mula ingat die ni anak mat salleh tak pun anak kacuk jepun, sebab putih sangat and muka die pun dah ala-ala jepun dah..tapi semuanya itu dusta belaka hehe..Farah ni seorang yang sistematik, tak pernah aku tengok seseorang sesistematik macam dia ni. huhu..bagus2 farah..hope can work together again. 






Sarimi sebagai Islamic officer, hurm..orang kata (cee..sume orang kata kan) Islamic officer ni kene muka suci betul ke? huhu..mungkin gak sebab bila dah jadi Islamic officer ni dia menjadi qudwah kepada orang lain kan..Sarimi ni die ni fleksible..kadang2 boleh jadi lebih sengal dari aku, kadang2 jadi bagus sangat2..takpelah yang penting mamat ni bila die kata pasti die buat..tu yang bagusnya...






Faridah atau nama glamour nye adalah freda sebagai Career and Walfare Officer. Dia ni kalau aku tak jadi exco smsa, aku sendiri pun tak kenal sangat dengan freda ni, sebab takde sebab nak cakap dengan die, and mula-mula dulu ingat ke die ni sombong susah nak bekerjasama, tapi sangkaan ku silap sama sekali. Dia ni walaupun nampak selalu sibuk, kerja exco jalan..banyak benda baru die buat untuk exco bagi bahagian die la..bagus2..Tapi lakonan dielah paling terbaik haha..oppss hanya pelajar sheffield je yang tau die ni berlakon hehe..






Tarmizi atau nama main-main die adalah meiji sebagai sport officer. Meiji telah berjaya melaksanakan antara Malaysian games yang terbesar di UK ni. Die ni betul-betul rajin, pergi kehulu ke hilir mcm tak penat je..yelah kate sport officer kan? huhu..walaupun die ni sport officer, kadang2 die juga ada menegur pasal agama, which means die ni bukan sebarangan sport officer tau..mempunyai ciri-ciri yang lain dan suka bertanya pasal agama bagus bagus meiji..huhu.. :) 






Zakwan atau nama samarannye adalah zakwancho singkatan dari zakwan macho huhu..tu aku yang bagi..saje, zakwan bertindak sebagai Special Task and Inclusion Officer..die ni sorang lagi hamba Allah yang sama kelas dengan aku. Apa yang bagusnya si zakwan atau roomate aku selalu kate di ni budak KMB (Kelab menentang Kebodohan)  haha..adalah beliau sangat matang dalam membuat keputusan. Matang dalam menyelesaikan masalah and paling best first class beb..aku punyelah susah nak dapat first class waa..tension2..die ni menjadi qudwah pada dak2 kelas aku yang lain huhu..






Azri sebagai Media Officer, mamat ni pun sama course sama dengan aku, tapi keluar nanti dia nak jadi pilot hurm macam mana tu..hehe..biar die yang jawab. Tak dinafikan azri ni mantap giler la bab media ni, ntah mana la die belajar sume bende ni..kalo sape2 rosak komputer bagi kat mamat ni elok la insyAllah..huhu..baru2 ni aku dengar die modify komputer die sampai gambar komputer die lagi lawa dari PS3. Selama penglibatan die ni..memang banyak die buat, dan jasa terbesar die yang die highlight waktu menyerahkan jawatan die adalah die telah berjaya membuang SPAM dalam YG SMSA haha..ok la tu..






Khafizah atau nama manja die adik eica..sweetnye sebagai women officer. Aku panggil die kak eica sebab die lebih tua dariku dan die ni aku anggap macam akakku sendiri. Pada pandanganku, kak eica ni, bagi je die in charge mane2 aktivity pun pasti jalan punyelah, cekap betul akak aku ni, and rasanya semua aktivity die nak buat, kalau tak halang, die akan pegang sume aktivity kot, habis sume orang takde keje haha..Sebab tu bila die minta aku tolong die, aku betul2 susah nak tolak permintaan die, so memang akan tolong die. Yang menarik pasal akak ni..bile die nangis jadi cute haha..opss...ok2 abaikan2...sorry ek akak gurau2..hehe..


Jadi itulah yang dapat kuceritakan serba sedikit yang aku paham jelah pasal dorg ni..kami semua pelajar biasa, seperti anda juga, kami juga manusia biasa seperti anda juga, kami juga mempunyai daya yang terhad seperti anda juga, apa yang membezakan kami adalah, kami telah membuat sesuatu untuk orang lain, kami telah mengorbankan sedikit masa dan usaha kami untuk kepentingan semua, kami sanggup berhadapan dengan risiko yang bermacam-macam untuk kepentingan semua. Jadi sebarang salah dan silap, kami mohon maaf, sebab kami manusia...lepas ni mungkin tidak ada keperluan untuk bersua lagi..jadi teruskan perjuangan wahai sahabat2 ku. Kita telah berjaya membangunkan SMSA..insyAllah amalan ini akan dibalas Allah suatu hari nanti takpun kat akhirat nanti..


P/S kepada exco SMSA yang baru teruskan perjuangan kami..hidupkan lagi SMSA ni..penat tau kami bangunkan dia..huhu..ada pe2 kongsi je dgn kami sementara kami masih ada di sheffield ni ok...


Bersama Exco SMSA yang Baru 2010/2011


Pengawas Sekolah


Nak gak bergambar lagi...


Yang Depan sekali tu paling macho haha..

Di bawah ini adalah kompilasi video-video yang telah buat oleh dorg ni gak...


















Sekian 
Wassalam..


P/s entry kali ini bersifat santai sebarang kata2 yang pelik2 harap dimaafkan :)

6 comments:

Anonymous said...

sopiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
apa ni entry syahdu2!!!

Kejernihanku said...

dah tu nak entry mcm mane akak..hehe..luahan perasaan selama setahun berkhidmat utk smsa wooo...

Hacked by w3d0z said...

heheh menarik2..=)

gud job to all =)

joegrimjow said...

cet cet
abes semua ko amek gambo
amek video

aku nak letak ape??????

kekeke
nice2

Kejernihanku said...

haha..nasib ah first come first serve hehe..letak sume video and gambar ni senang skit aku nak refer..kot2 la rindu kat sume suatu hari nnti kan huhu..

NuR HiD@yU AhM@D said...

TAK SANGKE PAKCIK SOPI ADE SIFAT SENTIMENTAL..HEHE