Monday, May 24, 2010

Marilah Kita Jalinkan Kasih Sayang Sesama Kita :)

Assalamulaikum Wbt..


Bercakap pasal kasih sayang..semuanya akan tersenyum lebar..bercakap lagi tentang kasih sayang semua hati berbunga, mana tidaknya, kasih sayang itu kurniaan besar dari Allah. Bayangkanlah hilangnya kasih sayang antara manusia, ataupun tidak pernah wujud istilah kasih sayang di dunia maka bosanlah dunia dan malaplah dunia, betapa Allah Mengetahui keperluan manusia.






Banyaklah ayat-ayat Al-Quran mahupun hadis menyebut tentang kasih sayang ini, tidak perlulah saya highlight kan disini semuanya sudah maklum. Kasih sayang ini bukan tertumpu pada kekasih semata-mata, tetapi kasih sayang membawa makna yang luas, kasih kepada ibu bapa, kepada anak isteri , adik beradik hatta haiwan dan tumbuhan pun dinamakan kasih sayang. Cuma caranya yang agak berbeza..


Berhati-hati bermain dengan kasih sayang, nikmat yang Allah berikan ini bukan untuk disalahgunakan, tetapi untuk dinikmati dengan jalan yang terbaik sehingga mampu mewujudkan sebuah keluarga bahagia. Kasih sayang mampu mengubah dunia, mampu mengubah perasaan dan juga mampu mengubah persekitaran. Sekali lagi nilai kasih sayang ini sangat besar.


Ingatlah wahai sahabtku sekalian, kasih sayang ini lah juga menjadi perosak kepada manusia terutamanya remaja-remaja sekarang. Tidakkah kita lupa bahawa ada syaitan sentiasa bersama kita, nafsu sentiasa menemani kita, maka kasih sayang ini adalah point utama untuk menyesatkan manusia, jadi kesannya adalah hurm...tau-tau jelah semakin meningkat masalah sosial.






Saya ingin fokuskan kepada kasih sayang sesama manusia (pakwe makwe la kot), kasih sayang ini dilihat remeh, biasalah bila kurang kefahaman agama maka kasih sayang ini dilihat persoalan hati semata-mata. Sebenarnya kasih sayang ini jauh lebih mendalam maksudnya, kasih sayang ini bukan melibatkan dua pihak sahaja tetapi melibatkan pelbagai pihak dan jangan lupa melibatkan Allah. Apabila berkasih sayang pernah kah kita terfikir, bahawa "kekasih" kita itu mempunyai ibu bapa yang perlu untuk diminta kebenaran mereka terlebih dahulu. Sebagai analogi, saya suka melihat baju sahabat saya sangat cantik dan menawan, tetapi saya perlu meminta kebenaran beliau dahulu untuk memilikinya kerana baju tersebut milik sahabat saya. Jadi adakah adil bagi saya mengambil baju kawan saya tanpa meminta kebenaran terlebih dahulu, pasti tidak..saya perlu meminta kebenaran dahulu sebelum memilikinya. Jadi apabila kita berfikir dgn cara ini, maka kasih sayang itu lebih diberkati, lebih difahami dan lebih terjaga kerana ibu bapa sudah meredhainya. 


Telah Kupandang Insan Yang Seramai Ini.Maka Aku Saksikanlah Bahawa Setiap Mereka Mempunyai Kekasih Dan Kecintaan Di Hati Mereka,Sebahagian Drpd Kekasih Itu Hanya Mendampingi Ketika Waktu Senang Sahaja,Dan Sebahagian Lagi Hanya Sampai Ke Tepi Liang Kubur Sahaja,Setelah Kesemuanya Pulang Dan Meninggalkannya Seorang Diri. Tak Seorang Pun Turut Masuk Ke Dalam Kubur Untuk Menghiburkannya,Yang Kemudian Kudapati Selain AMAL YANG SOLEH,Sebab Itu Kuambil Ia Menjadi Kekasihku,Supaya Ia Kekal Menjadi Pelita Di Dalam Kuburku,Menghiburkan Dan Tidak Meninggalkanku Seorang Diri Di Dalam Kubur Nanti..... ~IMAM GHAZALI~


Kasih sayang kapada Allah adalah kasih sayang ultimate yang patut kita berikan, saya selalu terfikir, layakkah kita berkasih sayang kepada manusia ciptaan Allah sebelum kita mencintai Penciptanya. Mudah untuk diungkap susah untuk diuraikan, sebab kasih sayang Allah ini ditunjukkan pelbagai cara, kadang-kadang selepas musibah atau kadang-kadang datang tanpa disedari. Tetapi ingatlah walaubagaimanapun kita tetap Allah sayang, cuma kita sendiri tidak sayang Allah sebagaimana Allah menyayangi kita. Buktinya?? senang..kewujudan kita di dunia ini bukti hakiki bahawasanya Allah sayang pada kita, cube kita bayangkan lagi (banyak betul bayang ye..huhu..) dalam banyak-banyak sperma dikeluarkan oleh benih ayat kita, kita terpilih untuk diterima oleh ovum ibu kita, dan lahirlah kita didunia. Sekiranya Allah tidak sayang pada kita, Allah tidak akan wujudkan kita dan tidak memberikan kita kejayaan dalam menembus ovum ibu kita. Tidakkah kita berasa beruntung, itu semuanya kerja Allah.






Huhu..tiba-tiba bercakap tentang kasih sayang..hati berbunga-bunga plak, banyak idea keluar padahal ada lagi 4 paper untuk diduduki..doakan saya..insyAllah saya akan mendoakan anda semula..sebelum itu terimalah kasih sayang dari saya melalui video ini..





Jadi fikir-fikirkanlah..
Wassalam..

8 comments:

aNoZ said...

fuyooo!!! die update blog gak la. hehe... goodluck asopi utk exam nnt. bila baca, ni yg terasa nak peluk cium kau ni. muahahha

Kejernihanku said...

haha...good luck kat ko gak anos..aku kalo ingat UFAA aku ingat ko la anos hehe..

huda.othman said...

hoping that every human could love one another sincerely, truthfully and wisely..

PEaCE for the world!

btw saufi..good luck exam..all the best..take care ya..

Lun said...

love ada baik ada buruknya . mana kaca mana permata

cik mimie said...

video best..aku nak video nie..huhu

Kejernihanku said...

amek je...bukan vidoe asopi..pun..huhu..

Anonymous said...

lost your money at the [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] ?over 21 and looking where to [url=http://www.generic4you.com]buy viagra online[/url]? or even how to buy [url=http://www.avi.vg]adult toys[/url]? well you can try this websites and [url=http://www.rxpillsmd.net]buy viagra[/url]. [url=http://www.generic4you.com]sildenafil[/url] and [url=http://www.generic4you.com]generic viagra[/url] online. you can also buy [url=http://www.generik4u.com]viagra[/url] online.
so for [url=http://www.avi.vg]sex toys[/url] and [url=http://www.ewgpresents.com]viagra online[/url] check us ! for great [url=http://www.cahv.org]viagra[/url] deals check us now!

Anonymous said...

buy xanax xanax bars 2 mg street price - xanax effects heart rate