Wednesday, June 30, 2010

Oh Mesir Oh Mesir Part 1 :)





Assalamualaikum Wbt



Alhamdulillah genap seminggu berada di Mesir bumi barakah, yang diberkati. Kalau borak dengan orang arab mesir kat sini, dorang bangga skit dengan negara dorang ni sebab hanya Negara Mesir sahaja yang disebut dalam Al-Quran surah Yusuf ayat 99 yang berbunyi "Masuklah kamu ke Mesir InsyaAllah kamu akan berada di dalam aman". Kat Malaysia ni ada jaminan selamat tak? huhu...


Niat di hati tak nak compare, tapi susasana, persekitaran, pergaulan, sahsiah dan sebagainya di antara Sheffield, Malaysia dan Mesir jauh bezanya. Masing-masing ada kelebihan dan keburukan, tapi yang menariknya Malaysia sentiasa berada di tengah di antara Mesir dan Sheffield. Oh Malaysiaku ( Rindu dah Malaysia ) . Kalau kita lihat dari segi duniawi or kemodenan, for sure Sheffield lebih moden, bersih, sejuk mata memandang. manakala Mesir hurm..bandar behabuk, kebanyakkan tempat macam tong sampah, jalan raya bising kalau sehari tak bunyi "hon" tak sah macam-macam lagi lah..Malaysia?? tetap cantik di hati, sebab ada familyku tercinta :).


Bila bandingkan dari segi ukhrawi, keislaman Mesir lah tempatnye, dengan laungan azan di merata-rata, masjid berada di mana-mana, kehidupan islam nampak di setiap tempat, agama dipegang utuh, tarbiyah di perjuang kuat dan sebagainya menjadikan dunia ini hanya kehidupan yang sementara, biarlah bersusah di dunia ini asalkan syurga menjadi taruhan di akhirat nanti. Di Sheffiled, walaupun ramai umat islam di sana, tetapi orang bukan islam lebih ramai menyebabkan dunia menjadi pujaan, dunia menjadi tempat untuk berhibur dunia dunia dunia..hurm..Malaysia ?? tetap cantik di hati sebab ada familyku tercinta :) Tidak kira di mana kita berada, pastikan agama menjadi pegangan. Bukan mudah untuk menjadi muslim, bukan mudah untuk mendapatkan syurga, hanya orang-orang yang layak yang berhaq untuk mendapatkan syurga. 


Cakap pasal Mesir, memang banyak benda nak cerita, lawak pun ada, kadang-kadang banyak tergelak sendiri tengok gelagat pak2 arab ni hehe.. kat sini saya dah tetapkan beberapa target yang perlu dicapai sebelum pulang salah satunye adalah lintas jalan raya dengan bergaya tanpa segan silu. Jangan cakap korang pandai lintas jalan kalau tak lintas jalan kat Mesir. kat sini takde nye nak manja ada jejantas, takpun ada pedestrian mcm kat Sheffield tu.. kat sini pakai redah je. yang peliknya jarang la pulak orang kene langgar, terbaik tul mesir ni hehe..



Yang paling best, setiap tempat kat mesir ni, mesti teringat kisah "Ketika Cinta Bertasbih", pelik tapi benar. Tengok university Azhar tiba-tiba muncul lagu melly goeslow bertuturlah cinta, mengucap satu nama, seindah gorasan sabdaMu dalam kitabku, cinta yang bertasbih mengutus hati ini, kusandarkan hidup dan matiku padaMu..Sampai tengok Masjid Azhar pun tiba-tiba keluar lirik ni..ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu, kembang kempis dadaku merangkal butir cinta, garis tangan tergambar tak bisa aku menentang, sujud syukur padaMu atas segala cinta..ceewah poyo gile ko ni saufi.. :p . Bila naik bas je berharap ada orang panggil "lau samah anta malayzi" hehe..takpe abaikan suma tu..sebab saya ni suka berangan huhu..

Bila datang Mesir, the first thing I learned was how to manage your life. Di sini jauh berbeza dengan keadaan di Malaysia mahupun di Sheffield. kehidupan itu perjungan, dan perjuangan itu menentukan kedudukan kita di akhirat nanti. Tidak hairan, orang-orang arab ini sangat kuat, sangat bertenaga, sangat hebat dari sudut lahiriah dan batiniah kerana kehidupan dan perjuangan mereka yang menyebabkan mereka menjadi sebegitu. Mereka berlumba-lumba untuk menjadi yang terbaik untuk survival. Hidup ni bukannya sentiasa indah, bukan juga seperti filem "ketika cinta bertasbih " di akhiri dengan happy ending, semuanya dapat, semunya gembira dihujungnya, kalah dalam pertarungan survival maka selamat tinggal dunia.


Betullah apa yang ku dengar selama ini, keindahan yang Allah berikan kadang-kadang bertujuan untuk menyesatkan mereka lebih jauh, manakala kesusahan yang melanda mendekatkan mereka dengan Sang Pencipta. Maka bersyukurlah kepada golongan yang susah. Allah sayang lebih :) 

Bersambung...


4 comments:

Thaaqhib said...

hai awak~
awak di mesir ke?
hik hik hik

saufi said...

ceh...thaqib
buat2 tak tau plak

Ammar said...

Pandai rupenye nyanyi lagu KCB.Takpe...nanti nak dengar secara LIVE!!! okey....

muhammad fakhruddin said...

Assalamualaikum,
antara Mesir dan UK...mungkin boleh kita diskusikan mengenai antara Islam aktual dan Islam ritual?