Tuesday, July 20, 2010

Pengembaraan Sebuah Perjalanan :)


Assalamualaikum Wbt..


Bismillah..Dulu waktu kecik-kecik aku suka dengar nasyid dari Mirwana ni.."Berjalan bermusafirlah melihat kebesaran Tuhan yang diciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur di atas nikmat dan kurniaanya nilai harganya iman dan taqwa bagi hamba yang setia". Cukup mendalam maksud tersebut. Bila aku menjadi seorang pengembara baru aku ketahui bahawasanya sesiapa yang benar-benar menghayati pengembaraan tersebut, maka mereka akan mendapat satu impak yang besar dalam diri. Hanya orang yang boleh menggunakan akal dengan baik, melihat dengan berfikir mampu merasakan kebersaran tuhan.



Alhamdulillah..tidak pernah terfikir untuk ku mengembara sejauh ini, pengalaman belajar di UK, negara yang betul-betul berbeza dari tempat asalku, negara yang jauh dari sinar Islam, negara yang bertamdun pada siangnya tetapi bertukar menjadi "binatang" pada malamnya kerana tuntutan nafsu menguasai diri.  Namun begitu, aku betul-betul dapat menghayati kecantikan dan keindahan muka bumi di sana, cukup membuatkanku bertasbih seorang diri. "Maka Nikmat Tuhan Manakah Yang Kamu Dustakan" (Ar Rahman,13).




Dahulu negara ini gah di atas penguasaan Islam, hukum Islam disyariatkan di merata-rata, cinta pada Islam menebal dalam hati bagi rakyat-rakyat di sini. Namun makin lama, mereka hanyut dengan kecintaan dunia, hukum islam semakin jauh, banyak fikirkan duniawi daripadi ukhrawi. Peradaban Islam yang telah wujud selama lebih 800 tahun, jatuh di tangan musuh, umat islam ditipu, dibunuh, dimalukan dan sebagainya. Ya..hancurnya ketemadunan islam disebabkan sikap umat islam itu sendiri, yang tinggal hanyalah binaan seperti Al-hambra, masjid cordova yang bertukar menjadi gereja itulah Andalusia atau lebih dikenali sebagai Spain. Alhamdulillah diri ini berkesempatan melihat senibina agung tersebut, hati ini sangat sedih mengenangkan sejarah kejatuhan islam di negara tersebut. Hanya mampu melihat, tidak mampu berkata tetapi mampu berazam untuk menegakkan islam kembali bukan sahaja di Andalusia ini tetapi di seluruh dunia.




Aku terkadang terfikir, Islam itu indah, Islam itu mengajar umatnya agar berkasih sayang, berakhlak mulia, namum di sini aku nampak bagaimana Islam itu dipraktikkan. Baru ku ketahui mengapa Nabi junjungan kita Muhammad SAW dihantar oleh Allah kepada kaum ini. Baru ku tahu mengapa Nabi digelar sebagai penyelamat umat, baru ku tahu mengapa kaum ini memerlukan nabi untuk kembali ke pangkal jalan. Kerana akhlak mereka sangat teruk suatu ketika dahulu. Akhlak yang jauh dari sifat kemanusiaan. Sikap yang suka menindas, mengambil kesempatan, menjatuhkan orang lain, itulah bangsa arab. Namun begitu Islam datang membawa perubahan, dengan satu sinar iman sahaja, mereka diangkat tinggi menjadi kaum terpilih oleh Allah, walaupun pada ketika dahulu mereka ini kaum yang hina, yang tidak bertamadun namun tidak lagi sekarang. Golongan ulama' dilahirkan di sini. cendiakawan islam terbina disini. peradaban islam gah di sini, semuanya atas nikmat islam. Tapi tidak dapat dinafikan sikap mereka ada yang seperti dahulu.huhu..Di manakah mereka? Di Bumi Mesir...




Aku berjalan, mereka juga berjalan, tetapi aku berfikir, sedangkan mereka berseronok semata-mata, bercuti untuk mencuci mata, jadi kepada mereka yang berkesempatan untuk mengembara, bukalah matamu seluas-luasnya, bukalah hatimu selapang-lapangnya, hayati keindahan dan keunikan cipataan Allah, kelak kamu akan ketahui, kekuasaan Allah itu di mana-mana. Semoga imanmu bertambah..


P/s : teringin nak pergi jepun, niat ada tapi hajat tak kesampaian..mengapa nak pergi jepun? huhu..adalah.. :)


Fikir-fikirkan
Wassalam

3 comments:

sweetbutterfly said...

cey..kecik-kecik dengar lagu nirwana..dah tua-tua ni lagu ape pulak yer..?=P

Tau dah apsal nak g jepun..ni mesti nak jumpe doraemon..hihi

Kejernihanku said...

jawapan hampir tepat..tapi salah bukan doremon..hehe..

thaaqhib said...

buka dulu, baru nampak lebih jauh

saya ada lagu hamza namira, egyptian yang sekali awakening records. lagu..iftah syababik einik..

buka matamu..wahai orang muda