Sunday, September 19, 2010

Mana Solat Jemaah ni ??

Assalamualaikum Wbt


Usai usrah nazhan pun kembali pulang dari rumah mas'ul nya. Perjalanan yang mengambil masa 3 jam dari Kuala Lumpur ke Melaka tidak mematahkan semangatnya untuk terus menuntut ilmu dalam memantapkan tarbiyah di dalam diri. Disebabkan maghrib semakin mengakhiri waktunya, Nazhan singgah berhenti di stesyen R&R Seremban untuk bersolat.


Dia mengambil wudu' dengan tenang lantas memasuki ruang solat, ramai orang yang sedang bersolat, masing-masing bersama family masing-masing. Al-maklumlah ramai yang pulang beraya, Nazhan melihat sekitar ruang solat tersebut, mencari-cari jemaah yang membuat solat jemaah. Selepas beberapa minit, tiada seorang pun mahu memlukan untuk berjemaah.


Jadi die mengambil inisiatif ingin memulakan namun niatnya terbantut apabila ada seoarang ayah dan seorang anak kecil berusia diantara 4-5 tahun bersolat secara jemaah dahulu, namun begitu kelihatan ayah tersebut hanya ingin solat jemaah dengan anaknya sahaja, masakan tidak beliau mengambil tempat di hujung bucu ruang solat. Tiada tempat lagi untuk nazhan memasukinya kerana disebelahnya ramai  orang yang bersolat sendirian.






Beliau duduk menunggu keluarga tersebut habiskan solat mereka dahulu. Untuk membentuk jemaah yang baru rasanya tidak elok baginya kerana ruang solat tersebut tidaklah besar mana pun, mana mungkin ada dua jemaah di dalamnya, padahal hampir kesemuanya ingin solat secara jama'. Sebelum keluarga tersebut belum sempat habis melakukan solat jemaah, tanpa disedari ada sebuah keluarga lain pula yang membentuk jemaah sendiri dengan anak-anaknya di penjuru belah kanan pula. Sedangkan di bahagian dan tengah masih kosong dan sekiranya jemaah di buat di situ, ramai yang boleh mengikut dari belakang.


Nazhan begitu sedih dan risau, melihat keadaan ini. Mereka seperti mementingkan diri, tidakkah solat jemaah itu untuk semua? Sudah hampir 30 minit dia menunggu untuk kedua-dua keluarga menghabiskan solat jemaah meraka. Akhirnya Nazhan mengambil inisiatif mengisytiharkan kepada sesiapa yang ingin berjemaah boleh pergi kehadapan untuk mengelakkan mereka bersolat sendirian dan berjemaah bersama keluarga mereka sahaja. Akhirnya jemaah yang sempurna boleh dibentuk dan seorang pak cik mengimami jemaah tersebut.


Hampir 1 jam Nazhan berada di ruang solat tersebut hanya semata-mata ingin bersolat jemaah,beliau mampu untuk bersolat jama' bersendirian namun bukanlah itu yang diimpikan, bayangkan untuk mendapatkan 27 darjat itu bukannya susah. Namun dia amat kecewa dengan rakyat Malaysia yang tidak memahami kepentingan solat jemaah sedangkan ramai sangat manusia di situ, ada pula seperti mementingkan diri tidak memberi ruang untuk orang lain mengikuti jemaah nya. Walauapa pun begitu Nazhan bersyukur beliau masih diberi kesempatan untuk bersolat jemaah.


Wassalam..

5 comments:

Anonymous said...

ritu masa kat kbmall, semua sibuk nak solat sendiri, nasib baik ada hamba Allah yg tiba2 qamat. dapat skill, klu nak suruh solat jemaah semua kat ruangan tu, qamat dlu, lepas tu paham2 lah org lain nak ikut

klu xpaham jugak, nak buat camne

joegrimjow malas log in

Anonymous said...

wah. terasa banget nih.. dlu mula2 agak geram gak sbb situasi nya begitu tp lama2 boleh plak ikut jd solat sndiri2 sbb kononnya nk cepat.. astaghfirullah..

p/s : rindu mwhs, sopi,n bilik sopi n the gang..:p

andi
turut malas nk log in..
hehe

Kejernihanku said...

huhu..jom lepak mwhs..duvet andi ada lagi dlm rumah aku..huhu..

Mohd Ridzuan said...

amat berlainan dgn situasi mesir yang amat suka solat berjemaah..renungkan2

Thaaqhib Mohammed said...

minat dgn skil iqamat tu

melayu yg pemalu