Sunday, August 21, 2011

Tinggalkan Isteri Kerana Sayangkan Allah



Assalamualaikum wbt



Mari kita tanya diri kita, apakah cita-cita atau matlamat tertinggi kita hidup di dunia? pasti ada yang meletakkan wang, anak isteri, bercuti sebagai target mereka. Adakah kita lupa tujuan penciptaan kita di dunia ini adalah semata-mata beribadat kepada Allah. Perkara yang simple, hidup di dunia ni ibarat alat untuk kebahagiaan di akhirat. Bagi sesiapa yang lupa atau mengerjar kemewahan dunia, sedarlah kebahagian di dunia ini sementara.

Sempena malam-malam terakhir Ramadhan, banyakkanlah bermuhasabah apa ntah lagi beribadat kepada Allah. Beberapa hari lalu saya baru mengetahui tentang sebuah hadis ini,

 Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata, ”Bila telah memasuki 10 malam terakhir di bulan Ramadhan, Nabi menghidupkan malam, membangunkan keluarganya (istrinya) dan meninggalkan istrinya (tidak berhubungan suami isteri). (HR Bukhari dan Muslim)

Apa yang saya tertarik adalah nabi meninggalkan isterinya di 10 malam terakhir. Inilah yang saya rasakan perkara yang agak sukar dilalukan bagi orang yang sudah berkahwin. Namun begitu, malam semalam semasa saya berikitkaf di salah sebuah masjid, saya merasakan masih ada yang mempraktikkan hadis ini. Saya berkenalan dengan seorang hamba Allah ini, beliau hanyalah seorang engineer bukan seorang ustaz. Isterinya seorang doktor. Apa yang saya tertarik mengenainya adalah, beliau selama 3 hari ini tidak pernah bertemu isterinya. 

Kesimpulannya, sesiapa pun kita, sekiranya ditarbiyah dengan baik, dan sanggup berkorban untuk agama, kita akan dipandang mulia oleh Allah. 

Fikir-fikirkan dan selamat beramal
Wassalam

P/s : Kalau die seorang engineer boleh lakukan, insyAllah aku juga seorang engineer boleh lakukan juga suatu hari nanti :)

2 comments:

cik chinbi ^^ said...

insyaAllah...saufi boleh...=)

Cik Pulau said...

insyaAllah..^^,