Monday, February 15, 2010

Palestine's Conference


Assalamualaikum Wbt

Tahun lepas aku agak sedih kerana tidak dapat menyertai Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis Anjuran Ikatan Muslimin Malaysia yang diadakan secara besar-besaran di Komplek PWTC Kuala Lumpur disebabkan keberadaan ku di UK ini. Tetapi Alhamdulillah, Allah telah memberikan peluang yang lain bagiku untuk bersama-sama merasai keperitan rakyat palestin dengan mengikuti sebuah majlis iaitu "Palestine Conference" yang juga diadakan secara besar-besaran di Manchester anjuran Federation Of Student Islamic Society (FOSIS).

Ini adalah sessi kedua macam sessi temuramah la..

Antara penceramah jemputan adalah seperti John Roze, Dr Azzam Tamimi yang sangat dikenali di seantero UK sebagai aktivis dalam memperjuangkan Isu Palestine ini. Saya sangat tertarik dengan semangat yang diberikan oleh mereka untuk menegakkan kebenaran. Antara isu yang dibangkitkan adalah seperti bagaimana Palestine di tawan, Sejarah Zionisme, Ekonomi Palestine, Semangat juang rakyat palestine dan sebagainya.

Banyak isu yang timbul menyedarkan saya yang selama ini mungkin kurang teliti ataupun tidak sedar dengan kebangkitan rakyat palestine. Yang paling menarik minat saya dalah Dr Azzam Tamimi dengan ceramah yang sungguh bersemangat bergegar dewan conference tersebut dibuatnya. Antara isu yang dibangkitkan adalah kemana perginya semangat juang orang Islam dalam bersama-sama berusaha untuk menyelamatkan rakyat palestine. Semangat juang yang disebutkan bukanlah semata-mata pergi berjihad, kerana umat islam sekarang masih lemah tetapi semangat yang harus ada pada islam sekarang adalah dengan menyedarkan umat islam yang lain bahawa Palestine dalam bahaya. Kesemua umat islam di Dunia ini perlu sedar bahawa Palestine dan Baitulmuqaddis dalam bahaya. 

Sekiranya semangat ini dibangkitkan dari semasa ke semasa atau dipupuk dari kecil lagi bahawa umat islam di Palestine ditindas maka suatu hari nanti pasti akan lahir rijal-rijal dan nisa' nisa' yang kuat dan boleh berjihad di jalan Allah. Selain itu isu yang dibangkitkan adalah Hamas, hamas merupakan Ikhwanul Muslimin di Palestine, ada yang mengatakan Hamas itu jahat, tetapi sebernarnya sangkaan mereka adalah jauh sama sekali. Beliau berkata hamas merupakan manusia yang dipilih Allah untuk berjihad di bumi Palestine, maka mereka sangat beruntung, sekiranya hamas kalah sekalipun, pasti akan ada yang menggantikan hamas dalam memperjuagkan bumi palestine. Itu adalah janji Allah, Allah takkan membiarkan umat islam dan baitulmuqaddis dirampas sepenuhnya oleh Israel laknatullah.

Conference bermula pukul 11 pagi dan berakhir pada pukul 7 malam, segala pengalaman yang diambil cukup menyedarkan saya, walaupun saya terlepas satu sessi kerana pergi makan lunch huhu.. Saya sempat membeli jersey Palestine, mendapat topi palestine, bendera, pen dan juga gelang palestine, so lepas ni kalo nak pergi demo dah ada kelengkapan lengkap All palestine go go :)

Wassalam

1 comment: