Sunday, February 14, 2010

Raja Yang Adil Raja Disembah Raja Yang Zalim Raja Disanggah


Assalamualaikum Wbt

Alhamdulillah Segala puji bagi Allah tuhan Semeta Alam yang menjadikan diriku ini seorang hamba yang dhaif yang tidak sempurna, kerana sekiranya aku ini sempurna maka aku akan menjadi riak, jika sekiranya aku ini mempunyai kuasa nescaya aku akan menyalahgunakan kuasa tersebut, jika sekiranya aku ini pandai nescaya aku tidak mempunyai keinginan untuk terus menuntut ilmu dalam mencari pengalaman hidup alangkah ruginya diriku ini. Alhamdulillah kerana menjadikan aku hamba yang lemah kerana itu aku berusaha untuk menjadikan diriku terbaik bagi mendekatkan diri kepada mu Ya Allah..(permulaan yang agak feeling skit huhu..)

Blog ini dibuka secara rasminya pada 5 September 2009 setelah saya menonton sebuah cerita yang bertajuk "Cinta Sempurna" yang ditayangkan di Astro Oasis sepanjang bulan Ramadhan yang lalu. Cerita tersebut mengisahkan bagaimana seorang ustaz yang berusaha untuk memperbaiki akhlak anak2 muda zaman sekarang, jadi bermula la perang dunia maya di mana remaja yang ditarbiyah tersebut mengutuk2 ustaz tersebut di dalam blognya dengan mengatakan ustaz tersebut berlagak sebagai holyman. Namun begitu jangan ingat seorang ustaz atau daie tidak maju beliau juga mempunyai blog dan sentiasa menceritakan kisah beliau tentang usaha bagi mentarbiyah remaja tersebut dengan harapan agar semua pembacanya mendoakan beliau berjaya. Waa..mantap kan dunia sekarang boleh berperang dalam dunia maya. Sebab tu saya tertarik beb..huhu..ok tinggalkan cerita ini..

Alhamdulillah selama saya membuka blog ini juga, saya telah menerima banyak sangat positif feedback dari pembaca, ada yang saya kenal mahupun yang tidak kenal, kadang2 rasa diri ini tidak layak untuk dibandingkan dengan ustaz mahupun ilmuan. Kebanyakkan entry ini adalah dari pengalaman saya, jadi saya lebih gemar bermain kata dalam masa yang sama menyampaikan ilmu yang ada di dada. Itu janji saya pada entry saya yang pertama sekali huhu..Terima kasih kepada semua yang menyokong saya, saya sangat2 terharu dan akan berusaha memperbaiki ke arah yang lebih baik lagi selepas ini. InsyAllah

Ok tinggalkan mukaddimah, kita masuk kepada tajuk sebernar hehe..Kalau anda semua perasan ada entry2 sebelum ini ada berkaitan dengan design project yang saya lakukan. Alhamdulillah penat lelah selama ini berhasil, selama hampir 3 bulan menyiapkan design report serta beberapa discussion dengan group members akhirnya report project saya sempurna huhu..suke2. Tajuk individual report saya adalah "Incinerator Design for Clinical Waste Treatment". Saya menghantar design project On Time tanpa segan silu yeah..Banyak yang dipelajari melalui design project ini antaranya adalah :
  1. Perlu pandai membahagikan masa antara kerja, ibadah, main dan sebagainya kalau tak pandai bahagikan masa maka report akan siap lambat and setiap sehari lambat dari tarikh penghantaran design tersebut akan ditolak markah so sape susah kita gak.
  2. Sentiasa berfikiran kreatif untuk melakukan sesuatu, untuk menjadikan kita diri or pelajar terbaik, perlukan kelainan dalam pekerjaan. Terutama orang melayu selalu berasa puas hati dengan apa yang ada tidak ada kemahuan untuk terus mencipta kelainan.
  3. Saya agak kecewa dengan diri saya sebenarnya, tapi apakan daya disebabkan orang atasan adalah bukan dari orang islam, maka saya terpaksa design sesuatu yang ditegah dalam islam. 
  Overall Design Diagram huhu..

Saya ingin point out the third point kenapa saya rasa kecewa dengan diri saya. Sebenarnya design equipment saya adalah "incinerator". Incinerator adalah satu equipment untuk membakar segala bentuk waste. Jadi sebarang bentuk waste akan dibakar ini termasuk body part manusia. Dalam design project saya, body part manusia juga termasuk di dalam clinical waste. Walaupun saya sudah memberitahu supervisor saya bahawa orang Islam dilarang untuk membakar body part, tapi beliau menegasakan bahawa jangan memasukkan agama dalam akademik, which means agama lain akademik lain ok. Lagipun kita perlu mengikut kebiasaan bagi sesebuah negara. Disebabkan negara UK, tidak ada masalah untuk membakar body part maka there is no reason for me not to do so. Jadi nak tak nak kene masukkan juga body part.

Wahai kawan-kawan yang saya hormati sekalian. Ini adalah salah satu contoh kecil dalam kehidupan kita. Saya tidak salahkan supervisor saya kerana beliau mempunyai asas dan memang tiada masalah bagi beliau. Tapi bagi kita umat islam itu adalah salah. Jadi mana yang silapnya??

Yang silapnya adalah bermula dari pempimpin. Sebab itulah walau bagaimana dia sekalipun, kita perlu mencari pemimpin yang beragama islam supaya islam boleh tertegak di muka bumi ini. Bagaimana pemimpin itu mencorakkan rakyat nya. Kita kene ingat tidak akan redha orang bukan islam selagi orang islam tidak mengikut mereka. Mengikut mereka ini bukan dieertikan dengan mengikut agama meraka sahaja, ia juga boleh dieertikan dengan mengikut budaya meraka, pemikiran meraka, cara mereka, dan macam2 lagi sehingga kita jauh dari islam. Dan sekarang kita boleh lihat betapa ramai orang islam yang berjaya dirosakkan, semuanya bermula dari pemimpin dan fikrah pemimpin itu. Al-quran dan As Sunnah sudah diberi untuk dijadikan panduan tetapi apa yang pemimpin kita ambil sebagai rujukan? Hukum dunia? Siapa yang mencipta hukum dunia ni? 

Tepuk dada tanya iman...

Sama-sama kita fikir-fikirkan...

 Cover Page :)

 
Ni Salah satu combustion Chamber

 
 Ok ni total cost untuk membangunkan project tersebut (Mahal tak ) hurm...

Wassalam..   



2 comments:

joegrimjow said...

mantap r engineer
hehee
ley buat untuk umah aku satu

Kejernihanku said...

hee...joe..dah balik..aku dgr ko kuar tabligh 40 hari..ni baru 2 hari dah tak tahan ke haha..