Friday, March 12, 2010

Akhlak Mulia dan Daie Tidak Dapat Dipisahkan


Assalamulaikum wbt

Semasa sessi persekolah dulu, saya pernah menjawat jawatan sebagai pembimbing rakan sebaya, (PRS) ada yang kate "perosak rakan sebaya" huhu..and the sewaktu saya berada di Matrikulasi saya pernah menjawat jawatan sebagai pembimbing rakan dinamik (PRD), kerja yang sama cuma berbeza nama. Sebenarnye agak mencabar menjadi seorang PRS/ PRD, mungkin ramai antara mereka yang memandang rendah seseorang PRS kerana siapalah saya untuk menegur orang atau memberi nasihat sedangkan mereka mengetahui bagaimana diri saya ini. Bukan mudah untuk membuatkan orang lain percaya pada kita, dan seterusnya mampu berkongsi masalah dengan seorang PRS, bukan mudah untuk mereka meminta pendapat dengan rakan sebaya sendiri sedangkan masih ada guru atau orang yang lebih tua untuk diminta nasihat.Jadi itulah cabaran yang harus saya tangani.

Seorang PRS mestilah mempunyai sifat-sifat seperti caring, understanding, patient, postive thinking dan sebagainya (itu yang saya pelajari dulu la huhu..). Dengan adanya sifat-sifat seperti itu, barulah seseorang PRS akan layak menjadi pendengar yang baik. Apabila difikir balik, sebenarnya sifat-sifat seperti itulah yang diperlukan oleh seorang daie. Mana mungkin, mad'u akan percaya (Siqah ) pada daie sekiranya para duat tidak mempunyai sifat-sifat yang hasanah. 

Memang sukar untuk membuatkan orang lain percaya kepada kita, dan sekiranya kepercayaan itu hilang maka susah untuk mendapatkan semula. Saya selalu diingatkan oleh mas'ul saya berkenaan dengan penjagaan diri hati dan iman, kerana dari situ sahaja orang lain dapat menilai kita baik dan buruk. Sekiranya mereka melihat kita buruk maka hilang kepercayaan meraka untuk mengikut mahupun mendengar kata-kata kita (daie). 

Dari setiap segi, seorang daie harus menjadi qudwah yang baik kepada mereka yang lain, tidak kiralah semasa bermain bola, makan, belajar hatta tidur sekalipun haruslah dengan elok sekali. Kita lihat sahaja bagaimana Rasulullah SAW menjadi qudwah yang baik dari setiap segi kehidupan beliau, dari sekecil-kecil perkara seperti adab bercakap sehingga sebesar-besar perkara seperti berperang telah ditunjukkan qudwah hasanah kepada mereka yang lain. Dan kebanyakkan mereka yamg memeluk islam ketika itu adalah kerana melihatkan sifat-sifat mulai Nabi kita SAW.

Jadi pengaruh akhlak itu sangat tinggi, tidak perlu bercakap banyak, hanya tunjukkan dengan perbuatan sudah menarik hati mereka untuk mengikut para daie. Ya.. bukan mudah untuk menjadi seorang yang baik akhlaknya kerana kadang-kadang kita pasti akan terlanjur, tapi ingatlah kita hanya insan yang biasa, maka sekali tersasar dari landasan berbalik la semula dan janganlah mengalah, jadi marilah sama-sama bermuhasabah diri, saya juga masih banyak yang perlu dibetulkan, bukankah kita sesama islam harus ingat mengingati. 


InsyaAllah fikir-fikitkanlah
Wassalam

3 comments:

Jamal Rafaie said...

Berdakwah zaman sekarang banyak cabarannya.. Sebab agama itu dah jadi asing di akhir zaman ni.. Tambah2 lagi bila terlalu banyak fitnah yg dilontarkan kat agama kita ni..

Ingat lagi pesan senior saya dulu "kalau kita tunggu kita ni jadi perfect, sampai bila kita nak berdakwah"..

1 point.. Dengar apa yang dikata, jangan dilihat siapa yang berkata..

Kejernihanku said...

huhu...syukran jazilan..

Unknown said...

salam...tyme nini dlm kem...ad ustaz ni ceramah kat kitowg..ustaz tu mude agy..die kate..nk jdi daie ni x semestinye straight je ckp..mcm..'marilah solat..klu x masok nerake'..klu cm tu mestila org bosan nk dgr..ustaz tu kte..ustaz2 zaman skrg kene pandai main dram..gitar..buat lawak utk menarik perhatian org..mmg lawak btol ustaz tu..kitowg siap ckp yg ustaz tu bleh msok raja lawak..hehe..[x de kene mengene pun ngan cter asopi..hehe]