Thursday, January 14, 2010

Ada apa dengan Exam :)


Assalamualikum Wbt


Sekarang di Uk masing-masing sibuk study untuk menghadapi exam yang bakal menjelang nanti..Semuanya bertungkus lumus untuk memastikan mereka mendapat yang terbaik. Alhamdulillah satu mode yang baik bagi semua. 


Bila kite renung sejenak, kita mesti mahukan yang terbaik dalam exam, supaya kita berjaya nanti. Exam ini seakan-akan penentu bagi kita pada masa akan datang, sekiranya teruk result kita, maka gelaplah masa hadapan kita. Jadi tidak hairan masing-masing bertungkus lumus untuk menghadapi exam ini.


Dipetik dari rusydee

Cuba kita fikir kembali, sebanyak mana kita study, itu semuanya adalah exam untuk di dunia, dan sekiranya kita lulus dengan cemerlang semuanya akan cerah di dunia. Tapi bagaimanakah dengan akhirat anda? bagaimanakah dengan exam akhirat pula. Adakah kita bertungkus lumus untuk lepasinya sepertimana kita lakukan untuk exam di dunia ini. 


Kaedah nya sama, lulus exam ini akan membuatkan hidup kita cerah di masa mendatang, begitu juga dengan exam akhirat, lulus exam akhirat hidup akan kekal bahagia. Tapi bilakah exam akhirat itu? apakah yang perlu kita bersedia untuk exam akhirat nanti..Jawab-jawab





Exam akhirat wajib dan pasti akan diambil oleh setiap manusia yang hidup dalam dunia Allah ini, exam akhirat akan tiba di dalam kubur. Penjaga exam adalah Malaikat mungkar dan nakir. Dewan exam adalah liang lahad. Tarikh result keluar hari akhirat dan Result dia pastilah di Syurga atau neraka. Konsep yang sama diaplikasi dalam exam dunia ini. Mudah..


Persediaan seperti exam di dunia juga.Sesiapa yang mempunyai ilmu yang banyak maka mudahlah untuk beliau berjaya, sekiranya kita belajar pasti perlukan pengorbanan, sesiapa yang belajar lebih pasti akan dapat lebih, itu sunnatuAllah, sesiapa yang berusaha lebih pasti akan dapat hasil yang lebih. Jadi kita tengok pulak dari sudut akhirat. Sesiapa yang mempunyai iman yang lebih, akan mudah berjaya pada exam akhirat nanti, jadi yang pentingnya adalah bagaimana untuk mencari iman itu? 


Iman ini sungguh indah dan unik. Indah sebab membuatkan seseorang yang hitam boleh jadi putih, membuat hati yang sakit menjadi elok, membuat hati yang resah menjadi tenteram dan sebagainya manakala yang dikatakan unik adalah iman seseorang itu tidak dapat diwarisi. Jangan sangka ibu dan ayah yang alim akan selalunya dapat menghasilkan anak yang alim dan soleh juga, kerana iman ini adalah sesuatu yang unik, tak berusaha tak dapat. No pain no gain ok..


 Ni gambar saya waktu kecik..eceh.. hehe..



Jadi kepada semua, sama-sama kita renungkan, kita tidak mahu berjaya di dunia sahaja, kejayaan itu penting tapi dunia ini bukanlah segalanya. Kejayaan akhirat lebih utama, berusaha untuk mendapatkan kedua-duanya insyAllah kita akan menjadi insan syumul yang disayangi Allah dan para malaikat nanti. Jadi marilah kita penuhkan masjid sheffield, kedatangan kalian amat dinantikan. Kita isi diri kita dengan iman :-) ok..



Selamat menjawab exam kepada ke semua sahabat saya di Sheffield khususnya dan di seantero UK dan juga dimana-mana sahaja yang akan mengambil exam. May Allah bring you a good fortune. Bittaufiq wannajah :)


Fikir-fikirkan


Wassalam





5 comments:

eshad phantom said...

salam,
selamat berjuang dlm exam la..

joegrimjow said...

gambar last buat ak teringat afif
;-)

gud luk berdesign

thaaqhib said...

exam ya!

~CaHaYa @gaMAkU~ said...

'menjadi insan SYUMUL yang disayangi Allah' tu ape maksud nye??syumul tu ape??

Kejernihanku said...

syumul tu keseluruhan...maksudnya menjadi insan yang keseluruhannya di sayangi Allah..peribadi baik, bijak, beriman, sayang ibu bapa mcm2 lagi la..itulah syumul adik oi..